Dziś mamy 21 grudnia 2024, sobota, imieniny obchodzą:
04 grudnia 2024

Pierwszy realny sprawdzian. Bezzałogowy statek powietrzny

fot.  kpt. Paweł Banasiak

fot. kpt. Paweł Banasiak

System FlyEye 3.0 został wdrożony do użytku w 8. Kujawsko-Pomorskiej #Brygadzie Obrony Terytorialnej (8.K-PBOT) w 2019 r. Obsługą zestawu zajmują się piloci bezzałogowych statków powietrznych (BSP) klasy I z Grupy Rozpoznania Obrazowego (GRO), którzy do tej pory wykonali na nim ponad 700 h godzin nalotu. Bezcenne doświadczenie zdobyli podczas monitorowania szczelności wschodniej granicy RP, wskazywania zagrożeń związanych z falą powodziową na Odrze w ramach operacji pk. Feniks oraz licznych ćwiczeń na poligonach i terenach cywilnych.

Pierwszy realny sprawdzian

Bezzałogowy statek powietrzny klasy mini, jakim jest FlyEye 3.0, umożliwia prowadzenie obserwacji w dzień oraz z wykorzystaniem termowizji w nocy. Start "z ręki" oraz lądowanie bez konieczności wykorzystania pasa startowego w połączeniu z jego zdolnościami obserwacyjnymi stanowią atuty, dzięki którym z powodzeniem służy przy monitorowaniu wschodniej granicy RP. Obserwacja w czasie rzeczywistym pomaga zapobiegać jej nielegalnym przekroczeniom o każdej porze doby.

Rozpoznanie obrazowe z wykorzystaniem BSP FlyEye 3.0 prowadzone w rejonie granicy państwowej pozwoliło pilotom BSP klasy I z 8.K-PBOT zdobyć bezcenne doświadczenie. Podobne zadania rozpoznawcze na korzyść wojsk własnych byłyby przez nich wykonywane w warunkach potencjalnego konfliktu zbrojnego.

GRO 8.K-PBOT w operacji pk. Feniks

Na samym początku sytuacji kryzysowej związanej z ostatnią powodzią żołnierze 8.K-PBOT zostali skierowani na południe Polski wraz z zestawem FlyEye. Do ich zadań należała m.in. kontrola stanu wody wraz z przemieszczaniem się fali powodziowej i wskazywanie miejsc potencjalnie zagrożonych zalaniem. Byli również odpowiedzialni za monitorowanie z powietrza stanu wałów przeciwpowodziowych. Obraz z tego zadania był przesyłany w czasie rzeczywistym do sztabu kryzysowego, co umożliwiało sprawne wypracowanie decyzji. Było to szczególnie ważne na początku operacji, ponieważ pozwalało na szybkie kierowanie sił i środków do miejsc, którym groziło np. przerwanie wałów.

FlyEye 3.6 coraz bliżej

Jeszcze w 2024 r. 8.K-PBOT spodziewa się dostawy najnowszej wersji FlyEye od polskiego producenta WB Electronics. W porównaniu do obecnie użytkowanego zestawu została w nim poprawiona m.in. kamera termowizyjna oraz wzmocniono poziom bezpieczeństwa. Dodatkowo zapewniono integrację BSP ze Zautomatyzowanym Zestawem Kierowania Ogniem (ZZKO) Topaz.

- "zestaw BSP FlyEye 3.0 umożliwia nam m.in. wskazywanie celów dla ognia artylerii,  oraz kierowanie ogniem na podstawie informacji o miejscach uderzeń pocisków przekazywanych artylerzystom. Regularnie bierzemy udział we wspólnych ćwiczeniach, również międzynarodowych." - wskazuje Inspektor Bezpieczeństwa Lotów 8.K-PBOT.

Do czasu przyjęcia nowego zestawu i uzyskania uprawnień do jego wykorzystania, GRO 8.K-PBOT będzie cały czas aktywnie użytkować wersję 3.0.

Materiał: kpt. Paweł Banasiak

Oceń artykuł: 1 1

Czytaj również

udostępnij na FB

Komentarze (0) Zgłoś naruszenie zasad

Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.

Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!

Dodaj komentarz

kod weryfikacyjny

Akceptuję zasady zamieszczania opinii w serwisie
Komentarz został dodany. Pojawi się po odświeżeniu strony.
Wypełnij wymagane pola!