Organizacja "darmowych pokazów". Nie daj się zwieść oszustom
fot. pixabay
„Darmowe” pokazy są popularnym narzędziem #sprzedażowym. Niestety pośród uczciwych sprzedawców znajdują się również oszuści chcący dorobić się kosztem niczego nieświadomego klienta. Wykorzystują oni model sprzedażowy oparty na organizowaniu darmowych pokazów do wyłudzania pieniędzy od konsumentów, albo wprowadzania ich w błąd co do faktycznej wartości oferowanych produktów.
Darmowe pokazy, nazywane również „pokazami sprzedaży bezpośredniej” lub „prezentacjami” to forma sprzedaży, polegająca na zapraszaniu ludzi do udziału w wydarzeniu, gdzie prezentowane są róże produkty. Na spotkaniach tego typu pokazywane są przedmioty przeznaczone głównie dla osób starszych jak np. sprzęt medyczny. Jest to związane z tym, że to seniorzy są głównym celem przestępców, ponieważ mogą oni mieć problem z właściwym oszacowaniem wartości przedstawianych produktów.
Jak działają oszuści?
Klasycznym sposobem działania przestępców jest oferowanie, na darmowych pokazach, produktów w „promocyjnych” cenach, które w rzeczywistości są znaczni wyższe niż wartość rynkowa. Oszuści nachalnie chcą przekonać uczestników pokazu, że regularna cena produktu jest o wiele wyższa niż oferowana przez nich i jest to prawdziwa „okazja”. Klienci pod wpływem presji czasu decydują się na zakup towaru nie zdając sobie sprawy z jego faktycznej wartości. Oszuści wykorzystują różne techniki manipulacyjne, aby namówić konsumentów do zakupu prezentowanych przedmiotów. Zaczyna się często od indywidualnego zaproszenia na darmowy pokaz, co wywołuje uczucie wyjątkowość. Na takiej prezentacji, konsument ma jedyną w swoim rodzaju szansę zapoznać się bez zobowiązań z prezentowanymi produktami. Dla osób chętnych istnieje możliwość kupienia ich w atrakcyjnej cenie. Oszuści nakładają na konsumenta presję czasu podkreślając, że oferta jest dostępna tylko dziś i decyzję trzeba podjąć natychmiast. Dodatkowo najwięksi „szczęściarze” będą mieli możliwość wygrania prezentowanych przedmiotów w konkursie w jeszcze bardziej przystępnej cenie. Spotkania takie często organizowane są w atrakcyjnych lokalizacjach, aby podnieś uczucie wyjątkowości. Na miejscu mogą być oferowane darmowe poczęstunki lub upominki co ma za zadanie jeszcze bardziej zachęcić do wzięcia udziału w „darmowym”, niezobowiązującym pokazie.
Jak się przed tym bronić?
- najlepszym sposobem na uniknięcie przykrych konsekwencji finansowych jest nieuczęszczanie na tego typu pokazy,
- jeśli jednak koniecznie chcesz udać się na „pokaz” nie idź sam. Poproś bliską osobę, aby Ci towarzyszyła,
- podchodź do oferowanych produktów z rezerwą. Staraj się zweryfikować realną wartość przedstawianych towarów,
- nie daj się zwieść wyjątkowej otoczce towarzyszącej spotkaniu. Uważaj na bezpłatne badania oferowane np. przy pokazach sprzętu medycznego. Jeśli prezentowana oferta wydaje się zbyt korzystna to może być pułapka. Zachowaj chłodny rozum. Pomyśl czy prezentowany towar jest Ci w ogóle potrzebny,
- dokładnie czytaj dokumenty, które otrzymujesz do podpisania. Zawsze proś o 1 egzemplarz umowy dla Ciebie oraz wszelkie załączniki i regulaminy promocji. Dokładnie zapoznaj się z otrzymanymi dokumentami, włącznie z tym co jest napisane „małym drukiem”. Dokładnie sprawdź czy nie ma ukrytych kosztów,
- na spokojnie przemyśl decyzję o zakupie. Przed spotkaniem skonsultuj się z rodziną, sąsiadem, aby pomogli na chłodno ocenić prezentową ofertę.
Od 1 stycznia 2023 roku weszły w życie nowe przepisy ograniczające nieuczciwe praktyki podczas pokazów handlowych. Są to między innymi:
- zakaz zawierania umów finansowych podczas pokazów handlowych i wycieczek. Zawarta w takiej sytuacji umowa np. umowa pożyczki będzie nieważna. Jest to związane z tym, że w trakcie darmowych pokazów konsumenci byli namawiani na zakup drogich produktów. W przypadku braku gotówki, oferowane im były pożyczki lub kredyty,
- do 30 dni wydłużono termin na odstąpienie od umowy zakupu zawartej podczas nieumówionej wizyty akwizytora w domu konsumenta lub wycieczki zorganizowanej przez przedsiębiorcę. W przypadku pokazów handlowych termin pozostał niezmieniony i wynosi 14 dni,
- zakaz przyjmowania płatności przed upływem terminu na odstąpienie od umowy. Dotyczy to umów zawieranych podczas pokazów handlowych i wycieczek, jak i niezapowiedzianych wizyty akwizytorów w domu konsumenta,
- możliwość odstąpienia od niektórych umów o świadczenie usług zdrowotnych zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość. Chodzi głównie o umowy związane z abonamentem medycznym.
Jeśli mamy podejrzenie, że zostaliśmy oszukani lub wprowadzeni w błąd i nakłonieni do podpisania niekorzystnej dla nas umowy warto skonsultować się z Rzecznikiem Praw Konsumenta lub Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumenta.
Materiał: mł. asp. Kamil Smoliński, Oficer Prasowy KPP w Nakle
Autor nie wyraża zgody na komentowanie artykułu.
Czytaj również
- 57 przestępców zatrzymanych. Ukrywali się przed wymiarem sprawiedliwości
- Policjanci uratowali topiącego się mężczyznę. Mogło być tragicznie(film)
- Zderzenie trzech osobówek. Trudne warunki na drodze
- Uwaga na oszustwa internetowe! 71-latek stracił ponad ćwierć miliona złotych
- Działania pn."Bezpieczna DK10". W czterech powiatach województwa
Komentarze (0) Zgłoś naruszenie zasad
Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.
Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!