Dziś mamy 18 października 2024, piątek, imieniny obchodzą:
16 października 2024

Budowa drogi ekspresowej S-10. Start jeszcze w tym roku?

fot. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - Oddział Bydgoszcz

fot. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - Oddział Bydgoszcz

Sama budowa to finał wieloletnich przygotowań inwestycji# drogowej. W naszym województwie jeszcze w tym roku planujemy start budowy 50-kilometrowej drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz - Toruń. Czekamy na wydanie pierwszej decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

W latach 2022-2023 podpisaliśmy w sumie cztery umowy na projekt i budowę S10 Bydgoszcz - Toruń. Są to odcinki: Bydgoszcz Południe - Emilianowo wraz z rozbudową drogi krajowej nr 25, Emilianowo - Solec, Solec - Toruń Zachód oraz Toruń Zachód - Toruń Południe, o łącznej długości 50 km (plus 5 km DK25). W przyszłości trasa S10 stanowić będzie najszybsze połączenie drogowe Szczecina z aglomeracją warszawską, odciążając jednocześnie autostradę A2. W naszym województwie S10 to szybkie i bezpieczne połączenie dwóch jego największych miast.

S10 Bydgoszcz Południe - Emilianowo wraz z rozbudową DK25

Umowę na realizację, w systemie Projektuj i buduj, dla pierwszego odcinka podpisaliśmy w maju 2022 r. Droga pobiegnie w znacznym stopniu obecnym śladem DK10, a kierowcy będą mieli do dyspozycji parę Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) w pobliżu węzła Bydgoszcz Park Przemysłowy (wcześniej Emilianowo). DK25 w okolicy Brzozy poprowadzona zostanie nowym śladem, dzięki czemu przeniesiemy ruch tranzytowy z mocno obciążonego odcinka na nową jezdnię z dwoma węzłami – Zielona i Brzoza. Obecnie trwa uzyskiwanie decyzji ZRID. We wrześniu br. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Bydgoszczy wydał postanowienie w sprawie ponownej oceny oddziaływania na środowisko. Projektant doprowadził projekt do zgodności z postanowieniem, a Wojewoda Kujawsko-Pomorski wydał obwieszczenie o zakończeniu postępowania dowodowego, co oznacza ustalenie treści końcowej decyzji ZRID. Wykonawca kontynuuje prace związane z opracowaniem projektu wykonawczego oraz specyfikacji technicznych. Przeprowadzono badania archeologiczne.

  • długość: 8,9 km (S10) i 5,4 km (DK25)
  • wykonawca: Intercor
  • wartość umowy: 411 mln zł
  • strona kontraktu


S10 Emilianowo - Solec

Drugi odcinek rozpocznie się za projektowanym węzłem Bydgoski Park Przemysłowy i prowadzić będzie w kierunku Torunia, kończąc się przed nowym węzłem Solec Kuj. (wcześniej Solec). W ramach zadania powstanie Obwód Utrzymania Makowiska oraz węzeł Bydgoszcz Łęgnowo (wcześniej Makowiska). Droga ułatwi dojazd do Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego i domknie południową część obwodnicy Bydgoszczy. Umowę podpisaliśmy we wrześniu 2022 r. Obecnie wykonawca finalizuje projekty techniczne, wykonawcze i specyfikacje techniczne oraz trwa ich weryfikacja przez inżyniera kontraktu. Uzgadniane są treści porozumień na przebudowę kolizji z gestorami sieci (PSE, PSG, Enea Operator). Zakończono także badania archeologiczne. Trwa ponowna ocena oddziaływania inwestycji na środowisko.

  • długość: 8,6 km
  • wykonawca: Polaqua
  • wartość umowy: 240 mln zł
  • strona kontraktu

S10 Solec - Toruń Zachód

To najdłuższy z czterech odcinków S10 Bydgoszcz - Toruń. Powstanie m.in. nowy węzeł Solec Kuj. (wcześniej Solec), a także para MOP-ów w Cierpicach. Umowę podpisaliśmy w maju 2022 r. W ramach budowy powstanie szereg obiektów, takich jak przejście dla zwierząt dużych, obejmujące jednocześnie S10 i sąsiadującą linię kolejową nr 18. Odcinek kończy się przed węzłem Toruń Zachód. W lutym br. zakończyły się prace związane z wycinką drzew w pasie drogowym. W dalszym ciągu trwa procedura uzyskiwania decyzji ZRID. W październiku br. RDOŚ wydał postanowienie w sprawie ponownej oceny oddziaływania na środowisko. Wykonawca kontynuuje prace związane z opracowaniem wielobranżowego projektu wykonawczego oraz specyfikacji technicznych.

  • długość: 21,2 km
  • Wykonawca (konsorcjum): Kobylarnia (lider) i Mirbud
  • wartość umowy: 426 mln zł
  • strona kontraktu

S10 Toruń Zachód - Toruń Południe

Trasa stanowiąca czwarty odcinek S10 obejmuje przebudowę obecnych (Toruń Zachód, Toruń Południe) i budowę dwóch nowych węzłów (Toruń Podgórz i Toruń Czerniewice). W ramach zadania powstanie łącznie 6 nowych obiektów, a 5 istniejących będzie wyremontowanych. Droga ułatwi dojazd do autostrady A1. Obecny odcinek S10, stanowiący południową obwodnicę Torunia, powstał niemal dwie dekady temu w standardzie jednojezdniowej drogi ekspresowej z pasem rezerwy, która właśnie teraz zostanie wykorzystana do budowy przekroju 2x2, tj. dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu. Umowę z wykonawcą podpisaliśmy w styczniu 2023 r. W kwietniu br. złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji ZRID. 7 października Wojewoda Kujawsko-Pomorski wydał postanowienie o wszczęciu postępowania dotyczącego wydania decyzji ZRID. Wykonawca kontynuuje prace związane z opracowaniem wielobranżowego projektu wykonawczego oraz specyfikacji technicznych.

  • długość: 11,9 km
  • wykonawca (konsorcjum): Rubau Polska (lider) i Poltores
  • wartość umowy: 340 mln zł
  • strona kontraktu


Trasą S10 Bydgoszcz - Toruń planowo pojedziemy w 2026 roku. W przypadku odcinka toruńskiego (Toruń Zachód - Toruń Południe) w I kwartale 2027 r.

W oczekiwaniu na realizację

Budowa drogi ekspresowej S10 jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do roku 2030 (z perspektywą do 2033 r.). Pozostałe odcinki S10, S5 czy też obwodnice z Programu budowy 100 obwodnic znajdują się w przygotowaniu. Z kolei obwodnice Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajeńskiego oraz rozbudowa DK25 Obodowo - Mąkowarsko są w trakcie procedur przetargowych.

Nie zapominamy o „krajówkach”

Pod koniec kwietnia zakończyła się przebudowa drogi krajowej nr 91 z okolic Świecia do Chełmna (z wyłączeniem mostu na Wiśle). Droga została wzmocniona i zyskała m.in. dodatkowy pas ruchu (2+1). Inwestycja kosztowała ponad 67 mln zł. W podobnym czasie zakończyliśmy remont ponad 3-kilometrowego odcinka DK80 w Górsku i Przysieku za niemal 13 mln zł. Powstały też nowe ścieżki dla pieszych i rowerzystów w Lipnie oraz na DK25 Brzoza - Nowa Wieś Wielka. W realizacji jest także rozbudowa DK55 w m. Mokre niedaleko Grudziądza (powstanie tam nowe rondo, obecnie wykonawca opracowuje niezbędną dokumentację projektową). To zadanie w ramach Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej.

Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - Oddział Bydgoszcz

Oceń artykuł: 4 4

Czytaj również

udostępnij na FB

Komentarze (0) Zgłoś naruszenie zasad

Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.

Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!

Dodaj komentarz

kod weryfikacyjny

Akceptuję zasady zamieszczania opinii w serwisie
Komentarz został dodany. Pojawi się po odświeżeniu strony.
Wypełnij wymagane pola!